RALUCA BALOIU
    Arta ca business


    text de Raluca Băloiu


    Capitolul „Art only Art” („Art only Art”, „Objects of art” și „In this store”) repune în discuţie termenii lui Andy Warhol de „artă ca business”: „Being good in business is the most fascinating kind of art. Making money is art and working is art and good business is the best art” (Victor Bockris, Warhol: The Biography, Da Capo Press A Member of the Perseus Books Group, 2003).
    Warhol iniția la jumătatea secolului trecut un mix veritabil între cultură și subcultură, ceea ce a condus mai târziu la înstăpânirea unui gen de artă surogat, lipsit de intenționalitate, în care accentul se punea pe provocarea de reacții imediate din partea privitorului. Legitimarea unei astfel de viziuni a fost făcută de casele de licitații prin creșterea valorii financiare.
    Difuzarea culturii pop, a reality show-urilor și înmulțirea posibilităților de reproducere a unei imagini (fie print sau on-line) au dus la o schimbare dramatică a mentalului și la reconsiderarea ideii de artă, dacă ar fi să-l parafrazăm pe Marshall McLuhan conform căruia „medium is the message”.
    Raționalismul economic a introdus o breșă în mentalul receptorului prin înlocuirea percepției raționale cu una surogat, de divertisment, scena artei fiind astfel distorsionată, iar profitul luând locul calității. Înlocuirea criteriului calității estetice și conceptuale cu indicatori economici a determinat „moartea artei” conform teoriilor lui Theodor W Adorno. Această devalorizare venea și ca un rezultat al înlocuirii imaginii propriu-zise cu un produs, cu o imagine publicitară.
    Raluca Băloiu
    curator