MIRJANA PEITLER
    2META în MedienKunstLabor, Gratz

text de Mirjana Peitler


Arta video ilustrează oare perspectiva unui ochi tehnic, care face ca o lume a fanteziilor să devină vizibilă? Sau este expresia prezentă a conștiinței difuze a vieții, în societatea multimedia de astăzi?
Când, la finalul anilor 1960, mediile electronice s-au apropiat de cultura populară, arta video a prins aripi. De atunci, plutește prin lume un număr imens de imagini procesate electronic și/sau digital care au fost asamblate în secvențe narative. Deseori rezultă din videoclipuri comerciale, benzi desenate, scene tv și elemente din alte surse tehnice ale imaginilor. În instalația video I’ve seen someone that wasn’t there, grupul artistic Romelo Pervolovici și Maria Manolescu utilizează teoria percepției vizuale și a văzului, ca și relația dintre opera de artă și privitor, drept cauză a producției în serie a ,,ochilor artificiali.” Grupul 2META atribuie un ,,ochi decorporalizat” sau ,,perspectiva pură” categoriei instrumentelor tehnice. Prin urmare, camerele cu senzor de mișcare și filmare în infraroșu urmăresc privitorul și direcționează perechile de ochi multiplicate tehnic, care vor fi văzute pe ecrane. Observatorul și ceea ce se observă schimbă rolurile, sunt reflectați în oglindă și direcționați înspre ochii care clipesc unii la alții.
Ceea ce apare este perspectiva în mișcare, fiind prezentă și absentă în același timp. Prezentul este determinat de iregularitatea mișcării și de fluctuația vizitatorilor care pătrund în spațiul instalației. Privitorul și/ sau observatorul devin joaca și obiectul jocului. Jocul, ironia și critica socială și media sunt rafinate aici și reunite la nivelul meta al discursului vizual.
 „Îmi place să cred că artistul aparține categoriei celor care cercetează; însemnând că este un căutător, un explorator.” (Romelo Pervolovici)
În expresia și opera sa artistică, grupul 2META dă dovadă de o orientare experimentală puternică și de un interes față de noi metode, noi media și noi instrumente. Acest interes a fost pregnant ilustrat în situațiile ca de laborator din procesul de dezvoltare al lucrării I’ve seen someone that wasn’t there. Totodată, a fost explorată ideea de bază a spațiului galeriei ca ,,spațiu de laborator în interacțiunea dintre posibilitățile spațiale și tehnice ale MedienKunstLabor pe de o parte, ca și prin ideile și conceptele artiștilor ,,cu” și ,,împotriva” voinței tehnicianului lor  (programatorul Andrei Gheorghe), pe de altă parte.
MedienKunstLabor din Kunsthaus Graz încearcă să creeze spații ale posibilității unui dialog între artă, știință și noile tehnologii, ale cărui rezultate nu sunt, de fapt, predictibile. În acest sens, instalația video a grupului 2META reprezintă o mobilizare, cu scopul de a realiza un  experiment artistic, punând în evidență totodată, pe lângă aceasta, intenția de a stimula „experimentul: arta“ ca atare.

Mirjana Peitler
curator